Autor Téma: Zase volnoběžka  (Přečteno 576455 krát)

findejs1310

  • Host
Re:Zase volnoběžka
« Odpověď #300 kdy: Květen 14, 2015, 07:10:49 dopoledne »
Dzonyy
Tak to mas urcite pravdu.Jenze uvedom si co je Pegaso za motorku......
Je to stroj bohuzel z te nejnizsi cenove hladiny a ne kazdy ma potom dalsi finance na nakupy vsech tech predrazenych dilu.Je jasne ze nejlepsi je mit vsechno nove a original jenze realita je bohuzel jina.
Preju spoustu spokojenych kilometru.Ja vymenil jen lozisko ...i kdyz hlavne preventivne a uz tocim 3000km a taky nemam problem.
Jenze ja jezdim relativne dalky...takze frekvence startovani je celkem mala.
Jura Fin
« Poslední změna: Květen 14, 2015, 10:01:05 dopoledne od findejs1310 »

Dan

  • Host
Re:Zase volnoběžka
« Odpověď #301 kdy: Květen 21, 2015, 03:20:51 odpoledne »
Ahoj všem, o volnoběžce je tu napsáno sice dost, ale to důležité proč odchází tu není. Je to z 90 % způsobeno jednak "těžkým" startováním a jednak "kopnutím" motoru zpět při jeho chcípání. Tyto dvě věci jsou způsobeny špatnou funkcí odstředivého dekompresoru. Na konci výfukové vačky je takový segment s pružinkou (pružinka vypadá jak z propisky). Pružinka bývá unavená a dekompresor nechodí správně - při nízkých otáčkách motoru nedojde skrze výfukový ventil k upuštění části nasáté směsi do výfuku. To má za následek, že startér musí silou přetlačit veškerý kompresní tlak, což stěžuje startování a neúměrně zatěžuje volnoběžku. Při chcípání a setrvačném dobíhání motoru pak jde píst do komprese, kterou již nepřetlačí a stlačený plyn zatlačí píst zpět - "kopne zpět". Pootočením klikové hřídele v opačném směru než je běh motoru, se zadírá volnoběžka - proto ty hrozný zvuky. Doporučuji všem, nejen těm co dělají volnoběžku, aby při každé kontrole ventilových vůlí také zkontrolovali funkci dekompresoru (vůle na pružince je uvedena v manuálu). Volnoběžku jsem taky dělal (při stavu tachometru 18000 km) pouhou výměnou volnoběžky, repasí kola a samozřejmě výměnou pružinky na dekompresoru. Teď mám najeto 90 000 km a s volnoběžkou žádný problém.

JIRKAOLO

  • Host
Re:Zase volnoběžka
« Odpověď #302 kdy: Květen 21, 2015, 03:46:48 odpoledne »
Cau dane popsal jsi to pekne jen podle mého nazoru při vypinani motoru to volnoběžce az tolik neskodi protože kola v převodovce vcetne starteru se pootoci opacnym smerem a pokud starter nemá odpor tak to není az takovy problém nejhorsi je když spatne funguje dekompresor to je pro volnoběžku hrob starter ma totiž docela silu hlavne zprevodovani jirka.

Offline Jarda

  • Grafoman
  • ****
  • Příspěvků: 709
  • Karma: 15
  • "JEDU TAK ABYCH SE VŽDY VRÁTIL NA START"
Re:Zase volnoběžka
« Odpověď #303 kdy: Květen 22, 2015, 08:14:53 dopoledne »
Ahoj chlapci,
to co popisuje Dan("kopnutím" motoru zpět při jeho chcípání) se mi občas(né pokaždé) také stává a nemám z toho nějak dobrý pocit. Mohlo by to býti tím dekompresorem?
Hledal jsem nějaký návod jak se k tomu dostat,jak to správně zkontrolovat popřípadě co a jak upravit-vyměnit a nic jsem nenašel. Můžete mi dát někdo nějaký šikovný návod-odkaz kde bych to našel?
Jinak Jirko děkuji-kde dekompresor je už asi vím. Jarda
PS:Šatov se blíží a chci to míti alespoň trochu pojízdné ;) ;) ;) ;)

Dan

  • Host
Re:Zase volnoběžka
« Odpověď #304 kdy: Květen 22, 2015, 01:29:45 odpoledne »
Pro Jardu: Je to způsobeno špatnou funkcí dekompresoru. Ten má totiž mimo jiné za úkol při dobíhání motoru zjednodušeně snížit kompresní tlak ve válci a klika "nekopne zpět". Jak na dekompresor je pěkně od Jirky popsáno ve vláknu „Přerušované startování“. Zbytečně bych to opakoval. Jinak: soubor ApriliaPegaso_655_Repair_Manual.pdf (AN verze strana 85 a 86).
Ahoj Jirko, nevěřil bys jaký má soustava startéru při zpětném chodu odpor. Je to dáno tím, že dopředu (při startu) je převod z elektromotoru redukován do pomala. Naopak, když to "kopne zpět" tak je převod zpět na startér do rychla a jde to pěkně natvrdo.

findejs1310

  • Host
Re:Zase volnoběžka
« Odpověď #305 kdy: Květen 22, 2015, 01:49:45 odpoledne »
Kluci
Ja mam dekompresor v poradku a stejne to nekdy pri chcipani cinkne.
Podle toho jak to zrovna vyjde.je to uplne normalni a nejen u jednovalce.
Tak to zase nedramatizujte at tady kluci hned nerozebiraji motory.ne kazda prirucka domaciho kutila je bible.
Jura

Dan

  • Host
Re:Zase volnoběžka
« Odpověď #306 kdy: Květen 22, 2015, 02:02:18 odpoledne »
Souhlas, je rozdíl jestli to jen cinkne, nebo jestli to zarachtá. Taky nikoho nenabádám, aby hned rozebíral motorku. Jak jsem psal, při kontrole ventilových vůlí, zkontrolovat funkci dekompresoru. Je to při jednom...

Pepa 66

  • Host
Re:Zase volnoběžka
« Odpověď #307 kdy: Květen 22, 2015, 03:49:03 odpoledne »
Souhlas, je rozdíl jestli to jen cinkne, nebo jestli to zarachtá. Taky nikoho nenabádám, aby hned rozebíral motorku. Jak jsem psal, při kontrole ventilových vůlí, zkontrolovat funkci dekompresoru. Je to při jednom...

Ahoj všichni, souhlasím s Danem. Práce se má dělat na jednou a na poprvé, prostě důvěřuj ale prověřuj.

Olaf187

  • Host
Re:Zase volnoběžka
« Odpověď #308 kdy: Srpen 31, 2015, 03:53:21 odpoledne »
Rád bych znal názor zkušených v této "volnoběžkové patálii". Mám to rozdělaný a zrovna řeším, co dál. Jde mě hlavně o to ozubený a to druhý kolo. Nechal sem si je v práci změřit, abych věděl jaká je odchylka vychozených částí od ložiska a nepřijde mě to nějak zásádní. Konkrétně na ozubeným kole je rozdíl oproti nevychozeným místům 0,024mm a na tom druhým 0,008mm. Nestačilo by ty vychozený části jen přeleštit? Teda pokud to půjde samozřejmě. Všechno ostatní pořídím nový, ale u těch kol mě fakt nepřipadá nutný při takových odchylkách to nějak "hrotit". Zvlášť když sem to tady pročítal mě to přijde tak, že čím míň se do těch kol bude vrtat, tím líp.
« Poslední změna: Srpen 31, 2015, 03:55:36 odpoledne od Olaf187 »

Dan

  • Host
Re:Zase volnoběžka
« Odpověď #309 kdy: Září 01, 2015, 04:49:23 odpoledne »
Ahoj, koukal jsem do manuálu k motoru. Bývají tam uvedeny povolené odchylky opotřebení. Bohužel u styčných ploch kol volnoběžné spojky nic takového uvedeno není. Je uvedeno pouze (volný překlad) "pokud je styčná plocha deformována/poškozena, vyměňte volnoběžné ozubené kolo". Nezbývá než vlastní zkušenost. Můžeš to zkusit vyleštit - spíše nechat udělat výbrus. Pokud bude opotřebení moc velké, nebude věneček volnoběžné spojky zabírat... Jestli to chodí vyzkoušíš rukou po sesazení všech částí - na jednu stranu se volně protáčí a na druhou sepne (jde do záběru). Já sám jsem to měl vyběhané tolik, že ani nový věneček nespínal. Renovaci jsem proved tak, že jsem v unášeči udělal větší díru a zalisoval tam novou vložku s dírou na původní rozměr.

Olaf187

  • Host
Re:Zase volnoběžka
« Odpověď #310 kdy: Září 01, 2015, 05:17:40 odpoledne »
No to je právě jedna z věcí, která mě trochu zarazila. Ono mě to totiž v ruce chodí nejspíš jak má. To ložisko je trochu omletý, ale ne tolik, jak sem tady četl a na obrázcích viděl. Tak se pomalu začínám bát aby to nebylo ještě něco jinýho. Na tom ložisku je teda hafo uvolněná ta pružinka, jestli to může mít až takovej vliv, že to v mašine ty síly nedá nevim. Ale vzhledem teda k tomu co píšeš, tak to asi zkusím tou cestou přeleštit/vybrousit plus nový ložisko. Snad to projde...jo a díky za náhled do toho manuálu...

ZEDON

  • Host
Re:Zase volnoběžka
« Odpověď #311 kdy: Září 02, 2015, 09:28:36 dopoledne »
Udělej to,já to preventivně takhle udělal a už to maká x !et. Základem je start + - na drc. ;)

Olaf187

  • Host
Re:Zase volnoběžka
« Odpověď #312 kdy: Září 02, 2015, 12:14:23 odpoledne »
Díky za odezvu pánové  :) Snad to projde a ještě si letos zajezdím ;D

Robo

  • Host
Re:Zase volnoběžka
« Odpověď #313 kdy: Září 04, 2015, 05:30:50 odpoledne »
Zdravím páni akurát dnes som rozobral volnobežku na mojom pegase 650 rok 1993 a objednal som z KTM 450 EXC za 74€ potom dám vedieť či pasovala. Akurát mám trochu dilemu ako to nasadiť potom či to má ísť ľahko alebo tak zasadnúť ktorou stranou ju mám nasadiť vedel by mi niekto kto ju už vymieňal poradiť? Ďakujem.  ;)

Joky

  • Host
Re:Zase volnoběžka
« Odpověď #314 kdy: Červen 02, 2017, 07:57:09 odpoledne »
Zdravim pani.
Tak som sa stal novym majitelom Pegasa 650-1992. Po 10 dnoch od kupy, samozrejme odisla volnobezka o ktorej som nemal ani tusenie, ze nieco take vobec existuje. Ach jaj.... Servis mam vybaveny v Lovčici Trubín u nas na Slovensku.
Chcem sa opytat. Je mozne bez problemov absolvovat jazdu do servisu cca 40km ked by som z motora vymontoval tie dve ozubene kolieska aj s hriadelami ktore su medzi startrom a magnetom a motorku roztlacil aby nastartovala ? Nemoze to nieco sposobit ?
Doteraz som bol majitelom len Jawicky 350...
Inak super vozenie na Pegase....
Vdaka za rady a odpoved-e...