Autor Téma: Kontrola stavu a množství oleje po koupi.  (Přečteno 28221 krát)

Offline MarcBrut

  • Registrovaný člen
  • *
  • Příspěvků: 19
  • Karma: 1
Kontrola stavu a množství oleje po koupi.
« kdy: Červenec 10, 2019, 09:45:18 odpoledne »
Chci se podělit o ne zrovna milý zážitek. Před měsícem jsem koupil Pegaso 650ie. Majitel mě ujišťoval, jak vzorně měnil náplně a co vše je nedávno vyměněno. Nedám na tyto řeči, jen je odkývám a po příjezdu domů s koupenou motorkou, se vrhnu na důkladný "průzkum" stavu věcí. Zastavím se až u oleje. Přejdu věci jako "loni kupovaná baterie" na které jsem našel vyražený datum výroby r2011, před koupí nabitá, umřela na druhý den. Nahrazena jistotou v podobě MOTOBATT  ;)
Při kontrole vzduchového filtru jsem si všimnul vrstvy oleje v airboxu. Odstraním jej, krárce se projedu a kontroluji množství a stav oleje. Jaké bylo mé překvapení, když po odšroubování měrky sahala hladina oleje až po víčko. Vybavují se mi slova minulého majitele, že "ta kontrola oleje je tam nějaká divná" Aha, říkám si, asi měřil při odstáté motorce. Jen je otázka, kolik tam toho nacpal. Následuje druhá krátká jízda, olej opět až po víčko měrky. Znova odsaju po max, další projížďka a opět olej po víčko. Nebudu napínat, celkem jsem odsál jeden litr oleje! Dokud se hladina po projížďce nestabilizovala na značce max. Teď jen doufám, že to neodnesla žádná těsnění. O stavu oleje, který měl být vyměněn na podzim, radeji pomlčím. Tipnul bych si 2-3 náročné sezóny.

Offline JIRKAOLO

  • Pravidelný návštěvník
  • **
  • Příspěvků: 218
  • Karma: 1
Re:Kontrola stavu a množství oleje po koupi.
« Odpověď #1 kdy: Červenec 11, 2019, 05:42:46 dopoledne »
Čau vůbec nepremyslej a oil vyměň má se měnit po 6000 rovnou vyměň i svíčku a vzduch filtr mám tu stejnou motorku doma vym o čem mluvím. Potom na pravé straně motoru je snímač otáček pod plastovým deklikem sundat a očistit to dělej alespoň 2x ročně .pokud bude svíčka černá a po ujetí 100 km bude spotřeba kolem 6 l to je důvod proč může přibývat oil stáhnout bohatost směsi na řídící jednotce dokud se nedostaneš na spotřebu cca max 5.5 l. Ale to vše po úkonech co jsem ti popsal jinak to nemá smysl jo a nového oleje+ filtr 2.2 l víc ne.To píší sedmileté zkušenosti s Pegasem. Jo a až uberes bohatost šroubkem otacis do leva musí běžet motor tak si ho nějak zajisti sám se pootaci během provozu a směs obohacuje sice pomalu ale jistě opět vlastní zkušenost čau Jirka Olomouc.

Offline MarcBrut

  • Registrovaný člen
  • *
  • Příspěvků: 19
  • Karma: 1
Re:Kontrola stavu a množství oleje po koupi.
« Odpověď #2 kdy: Červenec 11, 2019, 05:48:25 odpoledne »
Děkuji Jirko, to jsou cenné tipy z provozu. Filtry a svíčka objednány. Ad olej, mám se u modelu 650ie držet serviskou předepsané viskozity 5W-40, nebo jezdíte na běžnější(a hlavně cenově přijatelnější) 10W-40? Přiznám se, mám motorek několik, ale žádná nevyžaduje 5w. Celkem mě to u Pegase překvapilo. Má to u rotaxe opodstatnění, aby se studený olej po startu rychleji dostal do všech částí? Taky jsem zjistil, že svítí kontrolka vstřikování. Přesněji od doby, co jsem do ní dal žárovičku. Minulý majitel ji sofistikovaně odstranil. Asi nevěděl jak jednotku vymazat. Napřed zkusím vyblikat chyby. Celkem mě zajímá, co mi prozradí.

Offline JIRKAOLO

  • Pravidelný návštěvník
  • **
  • Příspěvků: 218
  • Karma: 1
Re:Kontrola stavu a množství oleje po koupi.
« Odpověď #3 kdy: Červenec 12, 2019, 05:48:55 dopoledne »
Čau já jezdím na 10w40 co jí mám j.

Offline MarcBrut

  • Registrovaný člen
  • *
  • Příspěvků: 19
  • Karma: 1
Re:Kontrola stavu a množství oleje po koupi.
« Odpověď #4 kdy: Červenec 16, 2019, 07:07:00 odpoledne »
Vymontoval jsem snímač otáček. Pravděpodobně ho nikdo dlouho nevyndával, pač povolit byl oříšek. Očistil jsem ho a vše okolo, přitom jsem sáhl dovnitř na volnoběžku startéru a na prstu mi zůstaly kovové šupinky. Takže mě asi výměna nemine. Zatím startuje, ale je otázka jak dlouho. Občas vydává nehezké zvuky "dobíhající cirkulárky"...
Zároveň jsem si nechal vyblikat chybové kódy řídící jednotky: 51-Fuel pump relay, 16-Intake air temperature sensor. Čido teploty vzduchu jsem vyčistil a , dle servisky, proměřil. Vypadá OK. Relé palivového čerpadla funguje. Přikládám chybu téměř mrtvé baterii, kterou tam nechal původní majitel. Dobrá rada nakonec: Když aktivujete Workshop mode, nezapomeňte jej poté zase deaktivovat. Já ho aktivoval 2x abych zjistil, zdali se neobjevily nové chyby a podruhé z něz jaksi pozapomněl vystoupit. Naštěstí mě to došlo během prvních pár sekund neúspěšného startování.  ;) (Workshop mode vypne vstřikovače, cívky a palivové čerpadlo. Zvláštní ale je, že i v tomto modu mi palivové čerpadlo po zapnutí zapalování tlakovalo.)

Offline JIRKAOLO

  • Pravidelný návštěvník
  • **
  • Příspěvků: 218
  • Karma: 1
Re:Kontrola stavu a množství oleje po koupi.
« Odpověď #5 kdy: Červenec 16, 2019, 09:03:08 odpoledne »
No to je ono ty kovové šupinky proto čistit ten snímač a to co jsi nahmatal je rotor alternátoru tak ať to jezdí j.

Offline MarcBrut

  • Registrovaný člen
  • *
  • Příspěvků: 19
  • Karma: 1
Re:Kontrola stavu a množství oleje po koupi.
« Odpověď #6 kdy: Červenec 20, 2019, 09:24:54 odpoledne »
Provedl jsem výměnu oleje. Starého vyteklo 2,28L, předtím jsem odsál litr. Takže minulý expert nacpal do motorky 3,3L oleje a odjezdil s tím pravděpodobně dovolenou v zahraničí!  Při jednom jsem vyměnil i chladící kapalinu. Té vyteklo 1,9L. Asi si bývalák řekl " naliji to až pod víčko, co se může stát. Nějaké rysky Min/Max mě netankují.." To mi hlava nebere. Nepřejte si vidět, co na mě čekalo po shození krytu řetězu(pod olejovým filtrem). Množství zeminy by stačilo na menší políčko. Spolu s mazadlem řetězu vytvořilo velmi odolnou krustu, ve které byla řetězem vybroušená kolejnička. Krustu jsem vysekával pěknou chvíli. Postupně čistit a umývat budu ještě hodně dlouho. Aspoň, že motor už šlape krásně, po té co jsme vše potřebné vyměnil, vyčistil a doplnil na správnou míru. Chod je daleko plynulejší a klidnější.